Pilates

Pilates er et veldokumenteret træningssystem, der tager udgangspunkt i at styrke kroppen indefra og ud. Med andre ord så er der i pilates fokus på at styrke muskelkorsettet, som er en samlet betegnelse for mavemuskulaturen, rygmuskulaturen, bækkenbundsmuskulaturen og vores vejrtrækningsmuskel. Når man styrker disse muskler vil det have en god effekt på vores kropsholdning og vores balance.

Pilates styrker centeret af kroppen, hvorfra al vores daglig bevægelse udgår. God balance forudsætter desuden et velfungerende nervesystem og kræver et godt samspil mellem vores sensoriske, motoriske og mentale system. Pilates udfordrer disse systemer samtidig.

Undervisningen på vores pilates hold er for alle. De fleste af øvelserne laves stående eller liggende på en træningsmåtte, og vi bruger også redskaber som små bolde og elastikker. Det er en rolig time med stort fokus på vejrtrækning og tilstedeværelse i kroppen, men tag ikke fejl af pilates - det er god træning af de vigtige muskler omkring rygsøjlen.

Mange deltagere beretter om, at de føler sig lette i hovedet og i kroppen efter et pilates hold. Andre er sluppet af med kroniske hovedpiner og nakkesmerter.

Vores instruktører vil både instruere generelt på vores pilates hold, men er der behov for individuel vejledning, så klarer instruktøren også det.