GLAD Ryg

GLAD Ryg er et veldokumenteret behandlings- og træningsforløb for mennesker, der lider af længerevarende eller tilbagevendende rygsmerter. GLAD Ryg omfatter både information om ryggen og dens smertemekanismer, viden om hvordan du bedst kan håndtere dine smerter og sidst, men ikke mindst, opstarten af et træningsprogram, der er tilpasset netop dit niveau på en sikker og tryg måde. GLAD Ryg er udviklet af forskere og behandlere på Syddansk Universitet.

GLAD Ryg er både en uddannelse af dig som patient og en træningsform baseret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, forskningsstudier og fra internationale kliniske retningslinjer. Anbefalingerne på et GLAD Ryg forløb repræsenterer den nyeste og bedste viden om behandling af rygsmerter fra hele verden. GLAD Ryg må kun varetages af certificerede fysioterapeuter eller kiropraktorer, og vi har her på klinikken fået denne certificering.

Hvordan kommer jeg med på et GLAD Ryg forløb?

For at komme i gang på et GLAD Ryg forløb skal du kontakte klinikken og bestille tid til en forundersøgelse. Her vil du undersøgt og testet af en certificeret GLAD Ryg behandler. Du skal have tøj på, du kan bevæge dig i og sko til indendørs brug.

Et typisk GLAD Ryg forløb

GLAD Ryg er et evidensbaseret forløb med to faste ugentlige holdtræninger, der løber over en periode på 8 uger. Forløbet indeholder udover de 16 holdtræninger en start - og slut undersøgelse med test/dataregistrering samt patientuddannelse.

For at få maksimalt udbytte af GLAD Ryg forløbet anbefaler vi, at du du så vidt muligt deltager hver gang. Vi vil også gradvist opfordre dig til at være mere fysisk aktiv i den hverdag. Det kan være gåture, cykle på arbejde eller andre tiltag vi bliver enige om, kan være godt for dig.

Læs mere om GLAD Ryg på: http://gladryg.sdu.dk/

Ryghold

Ryghold er for dig, der over en længere periode har døjet med ryggen. Har du eksempelvis følger efter en diskusprolaps, smerter i ryggen eller udefinerbare problemer med ryggen, som rigtig mange danskere har, så er vores ryghold måske det, du leder efter.

Vores ryghold bliver undervist af en af vores fysioterapeuter på mindre hold, så fysioterapeuten har rig mulighed for at korrigere øvelserne, så de bliver udført helt korrekt.

Træning er generelt en meget effektiv behandling af fysiske problemer, og ryghold er vejen frem hvis du har fysiske gener fra ryggen.

På vores ryghold trænes kondition, styrke og bevægelighed på en sjov og inspirerende måde.