GLA:D Ryg og Ryghold

GLA:D Ryg

Du har muligvis hørt om GLAiD konceptet for hofte og knæ, som består af et uddannelses- og træningsforløb for patienter med hofte - eller knæsmerter. GLA:D Ryg er opbygget på samme måde for mennesker med rygsmerter. Det omfatter både information om ryggen og dens smertemekanismer, viden om hvordan du bedst kan håndtere dine smerter og sidst, men ikke mindst, opstarten af et træningsprogram, der er tilpasset netop dit niveau på en sikker og tryg måde.

GLA:D® Ryg er både en uddannelse af dig som patient og en træningsform baseret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, forskningsstudier og fra internationale kliniske retningslinjer. Anbefalingerne repræsenterer den nyeste og bedste viden om behandling af rygsmerter fra hele verden. GLA:D® Ryg må kun varetages af certificerede fysioterapeuter eller kiropraktorer, og vi har her på klinikken fået denne certificering.

For at komme i gang skal du kontakte klinikken og bestille tid til en forundersøgelse. Her vil du undersøgt og testet af en certificeret GLA:D Ryg behandler.

GLA:D Ryg er et evidensbaseret forløb med to faste ugentlige holdtræninger, der løber over en periode på 8 uger. Forløbet indeholder udover de 16 holdtræninger en start - og slut undersøgelse med test/dataregistrering samt patientuddannelse.

Læs mere om GLA:D Ryg på: http://gladryg.sdu.dk/

Ryghold

Rygholdet er for dig, der over en længere periode har døjet med ryggen. Har du eksempelvis følger efter en diskusprolaps, smerter i ryggen eller uspecifikke problemer med ryggen, som rigtig mange danskere har, så er vores ryghold måske det, du leder efter.

Rygholdet bliver trænet af en af vores fysioterapeuter på mindre hold, så fysioterapeuten har rig mulighed for at korrigere øvelserne, så de bliver udført helt korrekt.

Træning er som bekendt en meget effektiv behandling af rygproblemer og en vigtig faktor i et behandlingsforløb.

På rygholdet trænes kondition, styrke og bevægelighed på en sjov og inspirerende måde.