GLA:D ryg

GLA:D ryg er et veldokumenteret behandlings- og træningsforløb for mennesker, der lider af længerevarende eller tilbagevendende rygsmerter. GLA:D ryg omfatter både information om ryggen og dens smertemekanismer, viden om, hvordan du bedst kan håndtere dine smerter, og sidst, men ikke mindst, opstarten af et træningsprogram, der er tilpasset netop dit niveau på en sikker og tryg måde. GLA:D ryg er udviklet af forskere og behandlere på Syddansk Universitet.

GLA:D ryg er både en uddannelse af dig som patient og en træningsform baseret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, forskningsstudier og fra internationale kliniske retningslinjer. Anbefalingerne på et GLA:D rygforløb repræsenterer den nyeste og bedste viden om behandling af rygsmerter fra hele verden. GLA:D ryg må kun varetages af certificerede fysioterapeuter eller kiropraktorer, og vi har her på klinikken fået denne certificering.

Hvordan kommer jeg med på et GLA:D rygforløb?

For at komme i gang på et GLA:D rygforløb skal du kontakte klinikken og bestille tid til en forundersøgelse. Her vil du undersøgt og testet af en certificeret GLA:D ryg behandler. Du skal have tøj på, du kan bevæge dig i, og sko til indendørs brug.

Et typisk forløb på GLA:D ryg

GLA:D ryg er et evidensbaseret forløb med to faste ugentlige holdtræninger, der løber over en periode på 8 uger. Forløbet indeholder udover de 16 holdtræninger en start- og slutundersøgelse med test/dataregistrering samt patientuddannelse.

For at få maksimalt udbytte af GLA:D rygforløbet anbefaler vi, at du så vidt muligt deltager hver gang. Vi vil også gradvist opfordre dig til at være mere fysisk aktiv i din hverdag. Det kan være gåture, cykle på arbejde eller andre tiltag, vi bliver enige om kan være godt for dig.

Læs mere om GLAD Ryg på: http://gladryg.sdu.dk/

Ryghold

Ryghold er for dig, der over en længere periode har døjet med ryggen. Har du eksempelvis følger efter en diskusprolaps, smerter i ryggen eller udefinerbare problemer med ryggen, som rigtig mange danskere har, så er vores ryghold måske det, du leder efter.

Vores ryghold varetages af en af vores fysioterapeuter. Holdene er små, så fysioterapeuten har rig mulighed for at korrigere øvelserne, så de bliver udført korrekt.

Træning er generelt en meget effektiv behandling af fysiske problemer, og ryghold er derfor vejen frem, hvis du har fysiske gener fra ryggen.

På vores ryghold trænes kondition, styrke og bevægelighed på en sjov og inspirerende måde.

Vores mission er at hjælpe alle vores patienter bedst muligt!

Har du problemer med kroppen, så står vores store team af eksperter klar til at hjælpe dig.