GLA:D ryg

GLA:D ryg er et veldokumenteret behandlings- og træningsforløb for mennesker, der lider af længerevarende eller tilbagevendende rygsmerter. GLA:D ryg omfatter både information om ryggen og dens smertemekanismer, viden om, hvordan du bedst kan håndtere dine smerter, og sidst, men ikke mindst, opstarten af et træningsprogram, der er tilpasset netop dit niveau på en sikker og tryg måde. GLA:D ryg er udviklet af forskere og behandlere på Syddansk Universitet.

Hvad er GLA:D ryg?

GLA:D ryg er både en uddannelse af dig som patient og en træningsform baseret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, forskningsstudier og fra internationale kliniske retningslinjer. Anbefalingerne på et GLA:D rygforløb repræsenterer den nyeste og bedste viden om behandling af rygsmerter fra hele verden. GLA:D ryg må kun varetages af certificerede fysioterapeuter eller kiropraktorer, og vi har her på klinikken fået denne certificering.

Hvordan kommer jeg med på et GLA:D rygforløb?

For at komme i gang på et GLA:D rygforløb skal du kontakte klinikken og bestille tid til en forundersøgelse. Her vil du undersøgt og testet af en certificeret GLA:D ryg behandler. Du skal have tøj på, du kan bevæge dig i, og sko til indendørs brug.

Hvem kan deltage?

Gla:D ryg er især for dig som har langvarige eller tilbagevendende smerter, men er også rigtig godt for dig der vil forebygge, dig som bærer tunge løft eller trækker tunge læs. Et forkert ryk kan gå ud over ryggen. Med en korrekt trænet ryg, kan du mindske chancen for dette.

Et typisk forløb på GLA:D ryg

GLA:D ryg er et evidensbaseret forløb med to faste ugentlige holdtræninger, der løber over en periode på 8 uger. Forløbet indeholder udover de 16 holdtræninger en start- og slutundersøgelse med test/dataregistrering samt patientuddannelse.

For at få maksimalt udbytte af GLA:D rygforløbet anbefaler vi, at du så vidt muligt deltager hver gang. Vi vil også gradvist opfordre dig til at være mere fysisk aktiv i din hverdag. Det kan være gåture, cykle på arbejde eller andre tiltag, vi bliver enige om kan være godt for dig.

Læs mere om GLA:D Ryg på: