Akupunktur

På klinikken tilbydes akupunkturbehandling sammen med anden fysioterapeutisk behandling eller som en selvstændig ydelse.
Den akupunktur, der tilbydes af nogle af vores fysioterapeuter, er den såkaldte medicinske akupunktur.

Medicinsk akupunktur mod smerter

Akupunktur kan også ophæve muskelspasmer eller myoser, der opleves som smerter eller voldsom ømhed, og kan desuden hjælpe på inflammations-tilstande i sener eller sene-tilhæftninger.

Den medicinske akupunktur anvendes oftest ved smerter i bevægeapparatet. Teknikken vil i mange tilfælde være et supplement til den øvrige fysioterapeutiske behandling.

Medicinsk akupunktur, også kaldet triggerpunkts-akupunktur, er først og fremmest meget effektivt som smertelindring. Behandlingen foregår ved at stikke et stort antal meget tynde og små nåle i muskler, for at provokere og motivere et muskel eller sene område, til at genoprette funktion eller reparere sig selv.

Akupunktur kan ophæve muskelspasmer eller myoser, der opleves som smerter eller voldsom ømhed, og kan desuden hjælpe på inflammations-tilstande i sener eller sene-tilhæftninger. Det er ikke videnskabeligt bevist, men nogle mennesker krediterer akupunktur med at stoppe dårlige vaner, så som alkoholisme, rygning og at få en bedre søvn og behandle tilbagevendende hovedpiner og migræner, især omkring ørerne.

Akupunktur har vist sig i flere tilfælde at være yderst effektiv til at hjælpe med at behandle stress. Der kan være mange grunde til stress, mange former for stress og derfor også mange former for behandlingsmuligheder. Det handler om at finde den behandlingsform der passer til din situation. Her er akupunktur et godt bud.

Nogle mennesker har set positivt resultat med løbende akupunktur og oplever en nedsat appetit og at have lettere ved at vælge de sundere løsninger, samt en større oplagthed til at følge sin diæt. Akupunktur kan også hjælpe med musklernes regeneration efter træning og i nogle tilfælde nedsætte smerter. Akupunktur hjælper ikke direkte med vægttab, men kan rettere hjælpe med faktorer der kan resultere i vægttab.

Det er fastslået i uafhængig studier at det har en effekt og patienters udtaler, at de oplever et øget og styrket immunforsvar efter behandlinger med akupunktur.

Vand er det naturlige middel som kroppen bruger når den skal "reparere" kroppen. Derfor har kroppen nemmere ved at få den fulde effekt af akkupunktur, hvis den har en tilstrækkelig mængde vand at arbejde med.