Fysioterapi

Fysioterapi er en stor og vigtig del af sundhedsområdet. I fysioterapi arbejdes der med det menneskelige bevægeapparat, og formålet med fysioterapi er at få kroppen til at fungere optimalt. Fysioterapi arbejder derfor bredt med kroppens muskler, led, knogler og nervesystem for at forbedre dens funktioner og bevægelser samt mindske smerter.

En fysioterapeut har taget en uddannelse som professionsbachelor i fysioterapi, som er en fireårig uddannelse. På uddannelsen undervises de studerende i, hvordan man med behandlingsteknikker og træningsøvelser kan behandle og forebygge skader og sygdomme i bevægeapparatet. De kommende fysioterapeuter bliver på uddannelsen godt klædt på til at komme ud og hjælpe med at finde årsagen til patienternes smerter og udfordringer i bevægeapparatet.

Tæt samarbejde mellem patient og behandler

En vigtig forudsætning for at fysioterapi virker er, at patienten er deltagende og laver de øvelser, som fysioterapeuten vurderer som nødvendige for det specifikke problem. Kombinationen af træning og behandling og den rette dosering fra fysioterapeutens side af disse er den cocktail, der som oftest vil give de bedste resultater. Der vil med andre ord være et tæt samarbejde mellem patient og fysioterapeut i et behandlingsforløb.

Vi forsøger altid at formidle til vores patienter, at de med fordel kan fortsætte med de fysioterapeutiske øvelser, der evt. har hjulpet dem i løbet af deres fysioterapeutiske forløb. Et behandlingsforløb vil typisk bestå af en blanding af manuelle teknikker og træningsøvelser.

Vi oplever i klinikken, at mange mennesker desværre går lidt for længe med smerter og/eller skader, inden de opsøger en fysioterapeut. Når skaden er sket, kan det selvfølgelig have indflydelse på behandlingens forløb og varighed.

Fysioterapi er bl.a. gavnligt ved:

• sportsskader og arbejdsskader

• gigt

• bindevævssygdomme

• rygproblemer

• tennisalbue og museskader

• smerter fra muskler, sener og led i hele kroppen

• lammelser

• kronisk hovedpine

• genoptræning efter sygdom eller operation

• hælspore

• sclerose og parkinson

• genoptræning efter blodprop eller hjerneblødning

• cerecral parese

Teknikker der ofte bruges i fysioterapi

Indenfor fysioterapi findes der en stor værktøjskasse med behandlingsmetoder, og vores fysioterapeuter tager også løbende kurser og videreuddannelse for at kunne behandle og rådgive deres patienter bedst muligt.

Under begrebet manuelle behandlingsteknikker falder både manipulering og mobilisering, som begge udføres ved hjælp af fysioterapeutens hænder. Mobilisering kan beskrives som rolige bevægelser, der bruges for at forbedre mobiliteten i leddene og vævets cirkulation. Ved manipulation fører behandleren et led et lille stykke længere, end patienten er i stand til ved egen kraft. Der kan komme en lille lyd fra leddet, og efterfølgende skabes en øget bevægelighed. Både manipulation og mobilisering har til formål at lindre smerter i kroppen og skabe mere fri bevægelighed.

Træningsøvelser er et andet og meget vigtigt redskab, der bliver brugt i fysioterapeutisk øjemed. Det er her patienten selv er med til at gøre en væsentlig forskel i den tid, der går mellem deres besøg hos fysioterapeuten.

Derudover kan man opleve, at fysioterapeuten bruger akupunktur, laserbehandling, tape mm. i behandlingen.

Hos FysioDanmark Slagelse har vi desuden mange fysioterapeutiske træningshold, så du kan komme godt i gang eller komme videre efter et individuelt forløb med fysioterapi.

Vores mission er at hjælpe alle vores patienter bedst muligt!

Har du problemer med kroppen, så står vores store team af eksperter klar til at hjælpe dig.