Fysioterapi

Fysioterapi er en stor og vigtig del af sundhedsområdet. I fysioterapi arbejdes der med det menneskelige bevægeapparat, og formålet med fysioterapi er at få kroppen til at fungere optimalt.

Fysioterapi arbejder derfor bredt med kroppens muskler, led, knogler og nervesystem for at forbedre dens funktioner og bevægelser samt mindske smerter.

BOOK TID

Tæt samarbejde med dig som patient

En vigtig forudsætning for at fysioterapi virker er, at patienten er deltagende og laver de øvelser, som fysioterapeuten vurderer som nødvendige for det specifikke problem.

Kombinationen af træning og behandling og den rette dosering fra fysioterapeutens side af disse er den cocktail, der som oftest vil give de bedste resultater. Der vil med andre ord være et tæt samarbejde mellem patient og fysioterapeut i et behandlingsforløb.

Vi forsøger altid at formidle til vores patienter, at de med fordel kan fortsætte med de fysioterapeutiske øvelser, der evt. har hjulpet dem i løbet af deres fysioterapeutiske forløb. Et behandlingsforløb vil typisk bestå af en blanding af manuelle teknikker og træningsøvelser.

Fysioterapi er bl.a. gavnligt ved:

⇒ sportsskader og arbejdsskader

⇒ gigt

⇒ bindevævssygdomme

⇒ rygproblemer

⇒ tennisalbue og museskader/musearm

⇒ smerter fra muskler, sener og led i hele kroppen

⇒ lammelser

⇒ kronisk hovedpine

⇒ genoptræning efter sygdom eller operation

⇒ hælspore

⇒ sclerose og parkinson

⇒ genoptræning efter blodprop eller hjerneblødning

⇒ cerebral parese

Teknikker der ofte bruges i fysioterapi

Indenfor fysioterapi findes der en stor værktøjskasse med behandlingsmetoder, og vores fysioterapeuter tager også løbende kurser og videreuddannelse for at kunne behandle og rådgive deres patienter bedst muligt.

Under begrebet manuelle behandlingsteknikker, falder både manipulering og mobilisering, som begge udføres ved hjælp af fysioterapeutens hænder. Mobilisering kan beskrives som rolige bevægelser, der bruges for at forbedre mobiliteten i leddene og vævets cirkulation.

Manipulation

Ved manipulation fører behandleren et led et lille stykke længere, end patienten er i stand til ved egen kraft. Der kan komme en lille lyd fra leddet, og efterfølgende skabes en øget bevægelighed. Både manipulation og mobilisering har til formål at lindre smerter i kroppen og skabe mere fri bevægelighed.

Træningsøvelser

Træningsøvelser er et andet og meget vigtigt redskab, der bliver brugt i fysioterapeutisk øjemed. Det er her patienten selv er med til at gøre en væsentlig forskel i den tid, der går mellem deres besøg hos fysioterapeuten.

Derudover kan man opleve, at fysioterapeuten bruger akupunktur, laserbehandling, tape mm. i behandlingen.

Hos FysioDanmark Slagelse har vi desuden mange fysioterapeutiske træningshold, så du kan komme godt i gang eller komme videre efter et individuelt forløb med fysioterapi.

Ofte stillede spørgsmål om fysioterapi

Fysioterapi hjælper med at heale eller forbedre hele kroppen som en helhed. Der lægges fokus på motorik, muskulatur og kroppens biologiske og fysiologiske sammenhæng. Fysiterapeuter behandler kroppen som en helhed. Til forskel fra en personlig træner eller en massør. Så tænker fysioterapeuter i sener, muskler, blodårer og blodcirkulation samt i led og i bevægelse. Fysioterapi er en behandling der tager udgangspunkt i kroppens naturlige bevægelse og sammenhænget med resten af kroppen og bevægelse. I fysioterapi, gives der altså både råd om korrekt genoptræning eller træning af områder, men også korrekte bevægelses mønstre og alle de andre kropslige sammenhæng, der kan være med bestemte områder.

En fysioterapeut har taget en uddannelse som professionsbachelor i fysioterapi, som er en fireårig uddannelse. På uddannelsen undervises de studerende i, hvordan man med behandlingsteknikker og træningsøvelser kan behandle og forebygge skader og sygdomme i bevægeapparatet. De kommende fysioterapeuter bliver på uddannelsen godt klædt på til at komme ud og hjælpe med at finde årsagen til patienternes smerter og udfordringer i bevægeapparatet.

Priserne starter på 311,21 kr. for en behandling, hvis du har en henvisning fra lægen. Priserne kan dog varriere, du kan læse vores nuværende priser her

Vi oplever i klinikken, at mange mennesker desværre går lidt for længe med smerter og/eller skader, inden de opsøger en fysioterapeut. Når skaden er sket, kan det selvfølgelig have indflydelse på behandlingens forløb og varighed. Derfor er det vigtigt at du kontakter en fysioterapeut, hvis du har gået med smerter eller en skade i mere end 2 uger, der ikke er foresaget af et slag eller fald. Det kan have lange og i værste tilfælde permanente konsekvenser at udsætte behandling, da der kan være tale om permanent slid eller en forværring af en skade eller en anden kropsdel som følge.

Som udgangspunkt nej. Gratis fysioterapi er forbeholdt folk med svære fysiske handicap og folk der skal genoptræne efter operation eller alvorlige skader. Der er forskellige tilskud til fysioterapi, hvis man er blevet henvist af lægen, der kan reducere priserne.

Du skal aflevere din henvisning inden for 2 måneder, ellers udløber din henvisning. Når vi har modtaget henvisningen, gælder den så i 12 måneder, inden du skal have en ny hos lægen igen.