Gynobsfysioterapi

Over 400.000 danskere lider af inkontinens eller andre gener fra underlivet, men der er hjælp at hente hos en gynobsfysioterapeut med speciale i urogynækologisk fysioterapi. Syv ud af ti, der kommer i behandling hos en gynobsfysioterapeut, bliver fri for eksempelvis inkontinens.

Her på klinikken har vi hele tre fysioterapeuter tilknyttet med speciale i gynobsfysioterapi, hvilket betyder, at vi effektivt kan afhjælpe patienter med generende underlivs-problematikker, der ofte sætter store begrænsninger i folks hverdag.

Underlivsproblematikker kan være meget grænseoverskridende at tale om, og mange føler, at deres livskvalitet er negativt påvirket af generne fra underlivet. Derfor har vi meget fokus på at behandle vores gynobspatienter med stor diskretion og respekt for den enkeltes grænse.

Hvordan foregår en Gynobsbehandling?

Gynobsfysioterapi indledes altid med en grundig samtale og information om bækkenbundens anatomi og funktion.

I en gynobskonsultation er det naturligt nok vigtigt at undersøge bækkenbunden for at kunne vurdere muskelstyrken, udholdenhed, koordination og eventuelle skader på muskulaturen. Alt dette danner grundlag for at iværksætte et korrekt og effektivt hjemmetræningsprogram.

Behandlingsforløb med gynobsfysioterapi foregår ofte over 1-3 behandlinger fordelt over en længere periode. Hver patient har individuelle behov og for alle gælder det, at bækkenbundstræning er livslang træning.

Du kan få henvisning fra din egen læge til gynobsfysioterapi, men du kan også få behandling uden henvisning. Hvis du er medlem af Sygesikringen Danmark, kan du tillige få tilskud derfra.

Gynobsfysioterapi virker mod mange generende tilstande:

Stressinkontinens: Utæt ved hoste, nys, hop, grin og fysisk aktivitet.

Urgeinkontinens: Defineres som kraftig trang til at lade vandet eller den "overaktive blære".

Overløbsinkontinens: Blæren tømmes ikke helt.

Afførings- og luftinkontinens: Lækage af luft eller afføring.

Smerter i underlivet: Spændt bækkenbundsmuskulatur eller bækkenmyoser der giver jagende/murrende smerter i lysken, over skambenet, ved lænden eller stråle ned i låret. Menstruationscyklus kan også have indflydelse.

Skader i underlivet forårsaget af fødsel kan undersøges og afhjælpes med den korrekte træning og vejledning.

Smerter i skedeindgangen: Smerter helt lokalt i skedeindgangen opstår ved berøring af slimhinderne i skeden, som udløser en brændende/sviende følelse. Tilstanden kaldes i fagsprog vulvodyni og kan betyde, at det bliver svært at gennemføre et samleje.

Skedekrampe (vaginisme) er en anden form for smerte i skedeindgangen. Smerten har en mere skærende karakter, og behandles bedst med manuel udspænding eller ved brug af hjælpemidler.

Lidt om bækkenbunden

Kvinders bækkenbund: Bækkenbundens vigtigste opgave er at støtte og holde de indre organer på plads. Når musklerne i bækkenbunden er stærke, vil de snildt formå at lukke omkring åbningerne i urinrør, endetarm og skede. Hvis musklerne ikke er stærke nok, vil mange opleve, at det bliver svært at holde på urin og afføring (ofte forværret ved grin, hop eller nys). Underlivets organer vil også kunne synke nedad og det giver en meget ubehagelig tyngdefornemmelse i underlivet.

Størstedelen af muskelfibrene i bækkenbunden er tværstribet muskulatur, hvilket er godt nyt for genoptræning. Med korrekt knibeteknik er det aldrig for sent at træne bækkenbunden op igen.

Mænds bækkenbund: Hos mænd danner bækkenbundsmusklerne gulvet i bughulen, hvor de støtter organerne i bækkenet og hjælper med at holde på urin, afføring og luft. Derudover spiller bækkenbunden også en betydelig rolle i forhold til rejsningen.

Når mænd spænder bækkenbunden, lukkes der af for urin- og endetarmsåbning, og blæren og prostata løftes. Omkring roden af penis sidder der to muskler, som er vigtige i forhold til at holde trykket i penis under rejsningen. Ved at spænde disse muskler kan man vippe den erigerede penis samt sørge for at presse de sidste dråber ud efter vandladning, så de ikke ender i underbukserne.

Hvis du lider af rejsnings-problemer, for tidlig sædafgang eller inkontinens (også efter prostata-operationer), kan du have stor gavn af at træne din bækkenbund. Musklerne er højst sandsynligt blevet svagere end det er tilrådeligt. Genoptræning af bækkenbundsmusklerne vil for mange have en positiv effekt på evnen til at kunne lade vandet fuldstændigt, samtidig med at de får nemmere og mere holdbar rejsning.